Międzynarodowa Akademia Muzyczna

Wykładowcy
Międzynarodowej Akademii Muzycznej

Łukasz Błaszczyk Łukasz Błaszczyk - laureat IV nagrody i najlepszy Polak XI Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu. Solista, kameralista, pedagog. Kształcił się u wielu wybitnych pedagogów, m.in. u Zakhara Brona, Iwony Wojciechowskiej, Aleksandra Kramarova. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Łodzi i Konserwatorium Muzyczne w Enschede. Jest zdobywcą licznych nagród na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach skrzypcowych i kameralnych. Najważniejszym momentem w karierze Łukasza Błaszczyka były nagrody na Konkursie Europejskiej Unii Radiowej w Lubljanie i na XI Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, gdzie otrzymał również kilka nagród specjalnych. Dzięki tym sukcesom koncertuje jako solista i kameralista na całym świecie. Za swoją bogatą działalność artystyczną został uhonorowany Nagrodą Polskiej Akademii Nauk, Srebrnym Krzyżem Zasługi, Nagrodą Prezydenta Miasta Łodzi. W roku 1999 uczestniczył w wielkim światowym tournee Krystiana Zimermana jako jeden z koncertmistrzów „Polish Festival Orchestra”. Prowadzi bardzo intensywną działalność jako juror konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, a także jako pedagog na licznych kursach i warsztatach skrzypcowych. Obecnie jest profesorem w Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie kieruje pracą Katedry Instrumentów Smyczkowych. Studenci i absolwenci Łukasza Błaszczyka wielokrotnie zdobywali główne nagrody na międzynarodowych i krajowych konkursach, zarówno skrzypcowych jak i kameralnych.

Bartosz Bryła Bartosz Bryła - naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 6 lat pod kierunkiem Adama Nowaka w Państwowej Szkole Muzycznej we Wrocławiu, a kontynuował w Państwowym Liceum Muzycznym we Wrocławiu (dyplom w 1979). Studiował w Staatliche Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie skrzypiec Wolfganga Marschnera, następnie u Jadwigi Kaliszewskiej w Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyplom z wyróżnieniem w 1983). Swoje umiejętności doskonalił podczas kursów interpretacji muzycznej Henryka Szerynga, Nathana Milsteina oraz Yehudi Menuhina. Jest laureatem wielu konkursów: w 1978 otrzymał I nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków w Lublinie, w 1981 - wyróżnienie oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego na VIII Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, w 1982 - IV nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Louisa Spohra we Freiburgu. Od 1986 jest członkiem zespołu „Chopin-Trio”, z którym zdobył nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu Wolfganga Amadeusa Mozarta na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Colmar we Francji (1986). Bartosz Bryła prowadzi intensywną działalność koncertową jako solista i kameralista. Występował na Słowacji, w Czechach, Austrii, Rosji, Niemczech, Szwecji, Norwegii, Danii, Hiszpanii, Grecji, na Kubie, w Chinach, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W swoim dorobku posiada nagrania płytowe dla takich firm fonograficznych, jak Polskie Nagrania, Wifon, Poljazz-Classik, Emscherland Classik (Niemcy), Selene (światowa premiera nagrania Sonaty skrzypcowej Józefa Wieniawskiego z towarzyszeniem pianisty Andrzeja Tatarskiego), EMG Victor (Japonia - udział w nagraniach utworów Fryderyka Chopina). Dokonał także wielu rejestracji archiwalnych dla Polskiego Radia, m.in. pierwszego na świecie nagrania I Koncertu skrzypcowego fis-moll Karola Lipińskiego z Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego. Obok działalności koncertowej zajmuje się jednocześnie pracą pedagogiczną. Jest profesorem klasy skrzypiec oraz kierownikiem Katedry Instrumentów Smyczkowych w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od 1997 prowadzi też klasę skrzypiec w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Ponadto był wykładowcą mistrzowskich kursów wykonawczych w Polsce i za granicą, m.in. na Uniwersytecie Guanajuato (Meksyk), w Konserwatorium w Pekinie, Hunter College of The City University of New York, podczas Letniej Akademii Muzycznej w Żaganiu, Mistrzowskich Kursów Interpretacji Muzycznej w Zell an der Pram (Austria), Mistrzowskich Kursów Interpretacji Muzycznej w Bilbao (Hiszpania). Uczestniczył w pracach jury ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów skrzypcowych, kameralnych oraz lutniczych, m.in. w Lublinie, Gdańsku, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Zell an der Pram i Brescii. Bartosz Bryła od czerwca 2007 jest prezesem Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.

Florin Croitoru Florin Croitoru - After his solo debut concerts with the Vienna Philharmonic under the baton of Christoph von Dohnanyi, Florin Croitoru was acclaimed by the Austrian press as a "Phenomenal soloist" (O.O.Nachrichten - Linz) mastering a "perfect technique" (Neue Kronen Zeitung - Vienna). He has performed in countless recitals and concerts, in numerous countries from Europe, Asia, Africa and the United States. He has also won 11 prizes in different international music competitions, including, in 1992, the first prize at the "Fritz Kreisler" International Violin Competition in Vienna. To his credit are also many CD recordings, as well as live or recorded broadcasts on various American, Hungarian, Italian, French, Austrian, Japanese, Irish, Icelandic, Swedish, Polish, Norwegian, British and Romanian Radio and TV stations. Florin received his degrees from Bucharest's Music Academy and "George Enescu" Music Highschool. His violin professors were (in chronological order) : Ionel Nistor, Cristina Ardelean, Mihai Constantinescu, Nicolae Bilciurescu, Valeriu Rogacev, Modest Iftinchi, Stefan Gheorghiu, Eduard Schmieder and Victor Danchenko. Masterclasses : Holland Music Sessions (www.tihms.com) with prof. Erick Friedman, Herman Krebbers and Jacques Ghestem. His repertoire and recordings include most of the Violin Concertos ranging from baroque to contemporary, as well as a few Rare Recital Programs, such as "Paganini's 24 Caprices for solo violin", "Fritz Kreisler - The Complete Works", "The Virtuoso Violin", "Florin Croitoru plays own transcriptions and original compositions"... In 2013, Florin published two World Premiere Albums consisting of transcriptions for solo violin, made after some of the most beautiful and difficult virtuoso pieces ever written for piano -(www.maximpublishinghouse.webs.com) ... When not touring internationally, Prof. Croitoru also spends time in his native country, due to implementing his Ph.D. research, (concluded in 2003). Today, many of his students are laureates of various national and international violin competitions. Aside from soloing and teaching violin master courses, Dr. Croitoru is regularly invited around the world as a jury member of International Music Competitions. Since 1999, he has been teaching at the National Music University in Bucharest.

Janusz Gajownik Janusz Gajownik - jest absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu, w której studiował w klasie skrzypiec prof. Bartosza Bryły i doc. M. Szwarca. Uczestniczył w kursach mistrzowskich w Łańcucie w klasie prof. Zachara Brona i Michaela Frischenschlagera. W latach 1988-90 był muzykiem orkiestry Filharmonii Szczecińskiej. Od 1990 roku związany jest z PSM I i II st. w Nysie, w której prowadzi klasę skrzypiec i Orkiestrę Kameralną. Od 2001 roku zatrudniony również w PSM I i II st. w Opolu. Pracujący pod jego kierunkiem uczniowie - m.in. Lucjan Bałwas, Rafał Dudzik, Agata Nocoń, Piotr Kosarga i Nikola Gajownik - byli laureatami szeregu krajowych i międzynarodowych konkursów i przesłuchań. Prowadzona przez Janusza Gajownika Orkiestra Kameralna została nagrodzona II nagrodą podczas międzynarodowego konkursu orkiestr smyczkowych Pro Archi Jesenik 2000 w Czechach, występowała także m.in. w Niemczech, Szwajcarii (EXPO 2002). W 2000 roku założył również orkiestrę kameralną Collegiums Annae, która współpracowała z klarnecistą Wojciechem Mrozkiem i Krzesimirem Dębskim.

Piotr Hausenplas Piotr Hausenplas - wiolonczelista, adiunkt Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie, absolwent tej uczelni w klasach prof. Kazimierza Michalika i prof. Andrzeja Zielińskiego. Jest laureatem drugiej nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Wiolonczelowym im. D. Danczowskiego w Poznaniu w 1987 r. oraz pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im L. van Beethovena w Hradec (Czechy) w roku 1993. Piotr Hausenplas uprawia szeroką działalność koncertową - występuje jako solista i kameralista. Współpracował z wieloma orkiestrami polskimi (m.in. „Concerto Avenna” i „Camerata Academia”) i zagranicznymi (m.in. Filharmonią w Ostrawie), jako solista. Chętnie nawiązuje współpracę artystyczną z zespołami kameralnymi (np. Kwartetem „Camerata”) i wybitnymi polskimi artystami: Barbarą Halską, Edwardem Wolaninem, Tytusem Wojnowiczem, Magdaleną Szczepanowską, Katarzyną Dudą, Piotrem Janowskim. Jest członkiem „Varsovia Piano Trio”. Piotr Hausenplas dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Obok działalności koncertowej prowadzi szeroką działalność pedagogiczną: w Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina, jak również podczas mistrzowskich kursów letnich (m.in. w Nowym Sączu). Ponadto stale współpracuje z orkiestrą Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, gdzie pełni funkcję solisty, a zarazem koncertmistrza wiolonczel.

Robert Kabara Robert Kabara - w grudniu 2013 roku uroczystym koncertem zainaugurował współpracę jako I dyrygent Śląskiej Orkiestry Kameralnej w Katowicach. Swoje doświadczenia wyniósł z wieloletniej pracy z takimi orkiestrami jak m.in.: Sinfonią Varsovia oraz na zaproszenie Jerzego Semkowa w Montpellier /Francja/, jak również pełniąc rolę pierwszego koncertmistrza stworzonej przez Krystiana Zimermana Polish Festival Orchestra, z którą odbył światowe tournee po dwóch kontynentach dla uczczenia 150. rocznicy śmierci F. Chopina. Został także wybrany przez włodarzy Krakowa /2009/ jako polski reprezentant w World Orchestra for Peace - wieloetnicznej i wielowyznaniowej grupy najwybitniejszych muzyków z ponad 70 wiodących orkiestr z 40 krajów świata. Muzycy pod batutą Valery’ego Gergieva wystąpili z koncertami w Krakowie i w Sztokholmie dla uczczenia 70 rocznicy wybuchu II wojny światowej. Jest twórcą orkiestry Sinfonietta Cracovia, której wizerunek i brzmienie tworzył przez ponad 20 lat /1994-2014/, pełniąc funkcję dyrektora, koncertmistrza, solisty i dyrygenta. Sięgając po skrajnie zróżnicowany repertuar - od klasyki kameralnej i symfonicznej, poprzez muzykę filmową, jazz i elektronikę - wykreował dziesiątki projektów koncertowych, a także autorskich cykli: ‘La Musica da Camera’, ‘Grand Virtuoso’, ‘Czysta Forma’, ‘Wieniawski Avantgarde’, ‘Via d’Canzona’ oraz Cross-art Festival ‘Russiacon Passione’. Współpracował z czołowymi postaciami polskiej dyrygentury, jak m. in. J. Maksymiuk, K. Penderecki, J. Kaspszyk, A. Wit, M.J. Błaszczyk, T. Wojciechowski, jak również gośćmi ze światowej sceny, jak m. in. J. Axelrode, G. Chmura, L.Foster, C.Eschenbach. Za swoją działalność uhonorowany został przez ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz odznaczeniem Honoris Gratia, które otrzymał z rąk prezydenta Miasta Krakowa podczas uroczystych obchodów XV-lecia działalności Sinfonietty Cracovia. Jest wirtuozem skrzypiec, utytułowanym w wielu międzynarodowych konkursach, m. in.: III nagroda podczas IX Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu, I nagroda w Australia Bicentennial w Adelajdzie i zdobywcą nagrody specjalnej w Konkursie im. Zino Francescatiego w Marsylii. U początków jego warsztatu skrzypcowego stoją znakomici pedagodzy: Stanisław Lewandowski, Eugenia Umińska i Kaja Danczowska. Doskonalił swój warsztat u takich sław jak A. Gertler, G. Zhislin i Y. Menuhin. Równolegle występuje także jako altowiolista, grając m.in. w duecie z genialnym skrzypkiem Maximem Vengerovem, a także z solistami młodszego pokolenia: Marianną Vasilevą, Agatą Szymczewską i Anną Marią Staśkiewicz. Do stałych pozycji jego repertuaru zaliczyć można kompozycje na altówkę Krzysztofa Pendereckiego, które wielokrotnie wykonał pod batutą samego kompozytora m. in. w Krakowie, Alte Oper we Frankfurcie, Konserwatorium Moskiewskim oraz w styczniu 2014 roku podczas Dni Krzysztofa Pendereckiego w ramach 15. Międzynarodowego Muzycznego Festiwalu w Erywaniu /Armenia/. W 2012 roku po ukończeniu ekskluzywnych studiów dyrygenckich pod okiem maestro Jerzego Maksymiuka - rozpoczął działalność estradową jako dyrygent, koncertując z wieloma orkiestrami i solistami tej miary co Heinz Holliger i Maxim Vengerov, a także Aleną Baevą, Soyoung Yoon czy Janem Lisieckim. Współpracuje z wieloma zespołami, a szczególnym wydarzeniem w jego karierze dyrygenckiej było wykonanie ‘Muzyki na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę’ Beli Bartoka, zrealizowane z połączonymi orkiestrami: Sinfoniettą Cracovia i Sinfonią Iuventus /2012/. W bieżącym kalendarium dyrygował na scenie Konserwatorium Moskiewskiego muzykę Kilara, Góreckiego, Panufnika i Szostakowicza /październik 2013/. Jest pedagogiem w Akademii Muzycznej w Krakowie w stopniu doktora habilitowanego, a także jurorem międzynarodowych konkursów skrzypcowych. Otrzymał zaproszenie Towarzystwa im. H. Wieniawskiego, aby w 2016 roku pełnić zaszczytną funkcję jurora XV jubileuszowej edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Ma w dorobku liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne, wśród których wyróżnione zostały nagrodą Fryderyka ’98 ‘Pory roku’ Vivaldiego /DUX/, a Diapason d’Or /oraz Diapason HD d’Or/ we Francji otrzymało jego nagranie dla holenderskiej firmy Channel Classics I Koncertu skrzypcowego K. Pendereckiego z Sinfoniettą Cracovia pod batutą kompozytora. Dla francuskiej firmy Arion zarejestrował monograficzną płytę z utworami Witolda Lutosławskiego, a także Andrzeja Panufnika /DUX/.

Danuta Kaluta-Jakubowska Danuta Kaluta-Jakubowska - absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wieloletni, doświadczony pedagog Szkoły Muzycznej oraz Przedszkola Muzycznego przy Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Koncertmistrz grupy II skrzypiec oraz inspektor orkiestry Filharmonii Koszalińskiej. Członek kwartetu Con Brio przy FK. Aktywna działaczka Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków. Wielokrotnie otrzymywała nagrody za wyróżniającą się postawę w zakresie pracy artystycznej. W 2013 r. otrzymała odznakę honorową „Zasłużonego dla Kultury Polskiej”.

Wieńczysław Kasprzak Wieńczysław Kasprzak - urodził się w 1973 r. w Poznaniu, w rodzinie o tradycjach muzycznych. Ojciec Aleksander jest skrzypkiem w Państwowej Filharmonii i pedagogiem w różnych typach szkół muzycznych, matka Barbara jest pracownikiem naukowym na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. W Poznaniu też rozpoczęła się jego edukacja muzyczna i kariera. W siódmym roku życia został przyjęty do podstawowej szkoły muzycznej, do klasy mgra M. Wierszczyckiego, a od 1986 r. jest uczniem prof. Jadwigi Kaliszewskiej najpierw w Liceum Muzycznym, póżniej w znanej „Szkole Talentów” - Liceum im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Jako uczeń brał udział w licznych konkursach i został laureatem: w 1985 r. w Olsztynie, w 1986 r. w Malborku, a w 1991 r. otrzymał III miejsce na Ogólnopolskim Konkursie w Elblągu. Od 1985 r. otrzymywał Stypendium Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. Po uzyskaniu świadectwa dojrzałości Wieńczysław Kasprzak rozpoczyna studia w klasie profesorów: Jadwigi Kaliszewskiej i Marcina Baranowskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Stale i systematycznie rozwija swoje umiejętności warsztatowe uczestnicząc corocznie w mistrzowskich kursach interpretacji w kraju i za granicą - jego mistrzami są: Marina Jaszwili, Krzysztof Węgrzyn, Yair Kless, Bogodar Kotorovich. Konfrontuje swój talent na wielu konkursach i festiwalach skrzypcowych. Oto ważniejsze wyróżnienia: W 1993 roku - III nagroda na Konkursie im. S. Serwaczyńskiego w Lublinie, w 1994 roku - IV nagroda na Konkursie im. Zdzisława Jahnkego w Poznaniu, w 1995 roku - V nagroda na Konkursie na skrzypce solo T. Wrońskiego w Warszawie, w 1995 roku - III nagroda na Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w Łodzi. Wieńczysław Kasprzak jest studentem indywidualnego toku studiów oraz stypendystą Ministra Kultury i Sztuki za wybitne sukcesy artystyczne. Otrzymuje też stypendium dla młodych twórców poznańskiego środowiska artystycznego. Jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej Akademii, występuje z nią wielokrotnie jako solista, a także z orkiestrami Filharmonii Poznańskiej, Kaliskiej, Koszalińskiej i Zielonogórskiej. Za wyróżniające wyniki artystyczne otrzymuje nagrodę Rektora Uczelni. Po uzyskaniu dyplomu magisterskiego z wynikiem bardzo dobrym z wyróżnieniem w poznańskiej Uczelni, podejmuje studia w klasie skrzypiec profesora Krzysztofa Węgrzyna w Hochschule für Musik und Theater Hannover; jest w ciągu dwóch lat stypendystą fundacji Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD). Studia w Hannoverze kończy uzyskaniem dyplomu z wynikiem bardzo dobrym. Od roku 1997 pracuje jako pierwszy skrzypek w Filharmonii w Reutlingen, a w 2000 roku otrzymuje miejsce I skrzypka w orkiestrze Państwowej Opery w Hannoverze. Wieńczysław Kasprzak chętnie uprawia kameralistykę, wykonuje partie skrzypiec w różnych składach kameralnych od duetu do oktetu. Jest założycielem tria „Ensemble Musaget” (skrzypce, klarnet i fortepian), które chętnie wykonuje muzykę XX wieku - I. Strawińskiego, S. Joplina i A. Piazzolli.

Małgorzata Kobierska Małgorzata Kobierska - naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 10 lat w Państwowej Szkole Muzycznej w Koszalinie w klasie skrzypiec Janusza Jurkowskiego. Studiowała w Akademii Muzycznej w Warszawie: skrzypce (prof. Franciszek Jurys - klasa prof. Tadeusza Wrońskiego oraz prof. Paweł Łosakiewicz); dyrygenturę chórów i orkiestr oraz w Gdańsku skrzypce (prof. Mirosława Pawlak). Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów interpretacji muzycznej które prowadzili prof. Stefan Herman (Gdańsk), prof. Tadeusz Wroński (Warszawa), prof. Irena Dubiska (Warszawa), prof. Jadwiga Kaliszewska (Poznań) a także prof. Wolfgang Marschner (Fryburg-Niemcy), prof. Krzysztof Węgrzyn (Hannover -Niemcy), prof. Tomasz Tomaszewski (Berlin-Niemcy), prof. Grigorij Żyslin (Moskwa-Rosja) prof. Geza Szilvay (Helsinki- Finlandia) a obecnie prof.Bartosz Bryła (Poznań), prof.Jan Stanienia (Warszawa). Od 1976 roku swoją pracę związała z rodzinnym Koszalinem. Obok działalności koncertowej (25 lat w zespole kameralnym, 37 w orkiestrze Filharmonii Koszalińskiej jako muzyk-solista) zajmuje się jednocześnie pracą pedagogiczną. Od 41 lat jako nauczyciel gry na skrzypcach, zespołów kameralnych i dyrygent orkiestry. Konsultant Okręgowego Zespołu Metodyczno-Programowego i CEA, kierownik I Sekcji Instrumentów Smyczkowych w ZPSM w Koszalinie (25 lat). Pomysłodawca i współzałożyciel Przedszkola Muzycznego w Koszalinie (wprowadziła wczesne nauczanie metodą S.Suzuki i "ABC" G.Szilvay'a.) Uczestniczyła w pracach jury: przesłuchań CEA, ogólnopolskich i makroregionalnych konkursów skrzypcowych i kameralnych. Prowadziła warsztaty metodyczne. Koncertowała wielokrotnie jako dyrygent Orkiestry Szkolnej „Kamerton” ZPSM: we Włoszech (Rzym), Niemczech (4 Festiwale NBJ, Berlin - Instytut Kultury Polskiej) Czechach i Słowacji. Dokonała wielu nagrań radiowych, filmowych i TV. W roku 2003 otrzymała Medal Il Presidente Della Republica Italiana za prowadzenie orkiestr międzynarodowych podczas I,II,III Międzynarodowego Festiwalu Zespołów Kameralnych, chórów i orkiestr „Mozartini” w Montecorvino Rovella we Włoszech. Jej uczniowie, którzy od 1980 roku przywieźli z konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich ponad 100 nagród jako soliści i kameraliści to między innymi: Radosław Szulc, Izabela Iwanowska, Agata Raatz, Karol Strzelecki, Maciej Strzelecki, Jakub Strzelecki, Agata Jeleńska, Marta Kowalczyk, Olga Kowalczyk, Sara Kupc, Aleksandra Machaj, Kornelia Figielska, Magda Kozakiewicz, Amelia Dziedzic, a także: I miejsce - Orkiestra OSM I st pod dyrekcją M.Kobierskiej w grupie orkiestr mieszanych w V Ogólnopolskim Festiwalu Orkiestr SM I st. w Będzinie 29.04.13r; II miejsce - Orkiestra „Kamerton” ZPSM w Koszalinie pod dyrekcją M. Kobierskiej w Ogólnopolskim Konkursie Orkiestr Szkół Muzycznych II stopnia - OKSOS Warszawa AFiTV 2014.

Jerzy Koenig Jerzy Koenig - jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach, którą ukończył z wyróżnieniem pod kierunkiem docenta Edmunda Jurkowskiego. Za swoje osięgnięcia artystyczne został dodatkowo uhonorowany nagrodą Ministra Kultury i Sztuki. Jerzy Koenig był częstym gościem w prawie wszystkich polskich filharmoniach wykonując jako solista m.in. "Concerto de Aranjuez" Joaquina Rodrigo na gitarę i orkiestrę. Jest laureatem wielu polskich i międzynarodowych konkursów, m.in: Radio France „Concours International” w Paryżu oraz Guitar Competition w Belgradzie. Międzynarodowe uznanie uzyskał również poprzez udział w licznych festiwalach gitarowych (m.in. Esztergom, Tychy, Kraków, Krynica), gdzie grał obok takich mistrzów gitarowych jak David Russel, Costas Cotsiolis czy Carlo Marcione. Jerzy Koenig dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz rejestracji koncertów na żywo w formie Blu-ray, DVD oraz CD. Większość z nich udostępniona jest także na popularnym portalu internetowym Youtube oraz na własnej stronie internetewej: www.jerzykoenig.de . Od 25 lat mieszka w Niemczech, gdzie oprócz pracy pedagogicznej bardzo czynnie zajmuje się działalnością koncertową. Wielkie uznanie przyniosły mu także aranżacje na gitarę, a w szczególności bardzo udane transkrypcje muzyki Fryderyka Chopina.

Rafał Kwiatkowski Rafał Kwiatkowski - wiolonczelista, zwycięzca I nagród na międzynarodowych konkursach w Nowym Jorku, Baltimore, Lipsku, Lubljanie, Viňa del Mar (Chile), Kuhmo (Finlandia) oraz II nagrody na Konkursie Paulo Cello w Helsinkach. Laureat Paszportu Polityki, czterech Fryderyków oraz nagrody Fundacji Kultury Polskiej. Koncertował jako solista w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji - w Japonii wystąpił m.in. z recitalem w tokijskiej Suntory Hall. Po nowojorskim debiucie recitalowym w Y Hall oraz koncercie kameralnym w Carnegie Hall (1999) wielokrotnie odbył tournee koncertowe po USA. Występował na renomowanych festiwalach w Polsce, Niemczech, Czechach, Finlandii, Rosji, Macedonii, Libanie, Puerto Rico i Chile. Koncertował jako solista z wieloma zagranicznymi orkiestrami - m.in. w Los Angeles, Bogocie, Santiago, Moskwie, Helsinkach, Budapeszcie, Palermo, Astanie, oraz z Filharmonią Monachijską a w kraju regularnie występuje i nagrywa z takimi zespołami jak Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, NOSPR, Polska Orkiestra Radiowa oraz Filharmonia Narodowa, z którą z wielkim powodzeniem debiutował pod dyr. Stanisława Skrowaczewskiego. Sukces ten zaowocował zaproszeniami na zagraniczne tournee koncertowe z Orkiestrą FN oraz nagraniem CD z Koncertem W. Lutosławskiego pod dyr. Antoniego Wita, które prócz polskich Fryderyków otrzymało wiele europejskich wyróżnień. Był solistą w koncertach symfonicznych promujących polską kulturę u progu przystąpienia Polski do EU, które odbyły się w Kopenhadze (Tivoli Hall), Helsinkach i Bazylei. W 2001 r. wiolonczelista wykonał w Berlinie Koncert Altówkowy Krzysztofa Pendereckiego pod batutą kompozytora, oraz uczestniczył w polskim prawykonaniu Concerto Grosso. Od tego czasu Penderecki regularnie zaprasza młodego artystę do polskich i zagranicznych wykonań swoich Koncertów, jak również do ich rejestracji płytowych. Poza działalnością solistyczną Rafał Kwiatkowski z zamiłowaniem uprawia kameralistykę - miał przyjemność współtworzyć na światowych estradach z takimi osobowościami jak Christoph Eschenbach, Maxim Vengerov czy Krystian Zimerman, z którym w 2009 r. zagrał serię koncertów uwieńczoną nagraniem płyty dla Deutsche Grammophon. W ciągu ostatnich kilkunastu lat nawiązał kameralną współpracę z większością najwybitniejszych polskich artystów. Wielokrotnie koncertował w trio z Vadimem Brodskim i Waldemarem Malickim (m.in. w Wiedniu i Kopenhadze) oraz wspólnie z Konstantym Kulką, Krzysztofem Bąkowskim i Krzysztofem Jabłońskim został członkiem Kwintetu Warszawskiego reaktywowanego po dwudziestu latach przez Stefana Kamasę (zespół zdobył niegdyś światową renomę z Władysławem Szpilmanem na czele). Wiolonczelista doświadczył również nieco innego wymiaru kameralistyki koncertując i nagrywając CD Polanna z Anną Marią Jopek u boku takich gwiazd jak m.in. Gil Goldstein, Gonzalo Rubalcaba czy Krzysztof Herdzin. Rafał Kwiatkowski prowadzi od 2005 r. działalność pedagogiczną w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina.

Natalia Lubimova Natalia Lubimova - absolwentka Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, w którym już w czasie studiów rozpoczęła pracę pedagogiczną. Zwyciężczyni I nagrody na międzynarodowym konkursie w Togliatti. Występowała jako solistka z czołowymi orkiestrami w Rosji. Od 2008 roku mieszka i pracuje w Niemczech. Występowała na wielu festiwalach muzycznych w Europie. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu muzyki klasycznej na wyspie Lanzarote. Od 2011 roku jest stałym członkiem zespołu "Hansatrio". W 2013 roku przewodziła organizacji "Muzyka klasyczna i kultura dla dzieci". W 2014 roku została dyrektorem festiwalu "Ostern Klassik Musikfestival für Kinder".

Alexei Ludevig Alexei Ludevig - was born in St Petersburg, Russia, where he studied viola with Yuri Bashmet, Dmitry Shebalin (of the Borodin Quartet) and his father Alexei Ludevig Sr. In addition, he studied conducting with Maris Jansons. He has performed in over a dozen countries on four different continents. As a soloist with orchestras including: the St.Petersburg Philharmonic Orchestra, Lithuanian Chamber Orchestra, Camerata St.Petersburg, Novosibirsk Philharmonic Orchestra, Berlin Radio Orchestra etc. As a soloist and chamber musician he has appeared with internationally renowned musicians including: Arnold Katz, Saulius Sondezkis, Michaela Martin, Arto Noras, Martti Rousi, Alexander Rudin, Mark Drobinsky and Sergei Stadler at prestigious festivals such as; "Rancontres Musicales d'Evian", "Schlezwig-Holstein", "St. Petersburg White Nights Festival", "Radio France Festival", Davos Music Festival, "St. Petersburg Palaces International Chamber Music Festival", of which he also served as co-artistic director with Constantine Orbelian. He is Artistic Director of "New Silver Age Music Festival". Alexei Ludevig's repertoire spans three centuries. He has made world premiers of several works of Russian composers(Slonimsky, Uspensky, Sapozhnikov etc), as well as pieces by modern American and French composers. Some of these works were written especially for him. Alexei Ludevig plays Antonio Mariani's viola 1661. Alexei Ludevig divides his time between work as a soloist and chamber musician performances mostly with the St Petersburg Chamber Soloists (which he founded) and teaching at the St.Petersburg Conservatoire and St.Petersburg Music College.

Adam Mokrus Adam Mokrus - studia ukończył z wynikiem celującym w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec prof. Pawła Puczka i ad. Beaty Warykiewicz-Siwy. W macierzystej uczelni kontynuował również studia podyplomowe pod kierunkiem ad. Piotra Pławnera. Swoje umiejętności wiolinistyczne doskonalił na kursach mistrzowskiej interpretacji m.in. pod kierunkiem Konstantego Andrzeja Kulki, Stefana Kamasy i Romana Jabłońskiego podczas Musica Festa Gedaniae w Gdańsku, gdzie otrzymał nagrodę specjalną dla najlepszego uczestnika. Jako solista i kameralista uczestniczył w wielu koncertach i festiwalach, występował z orkiestrami: Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Tarnowską Orkiestrą Kameralną, Akademicką Orkiestrą Kameralną AM im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Orkiestrą Symfoniczną Szkoły Szafranków w Rybniku; pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka, Massimiliano Caldiego, Jana Wincentego Hawela, Pawła Przytockiego, Wojciecha Rajskiego, Jerzego Salwarowskiego i Jerzego Swobody. Najważniejsze doświadczenia artystyczne to wspólne koncerty wraz z Konstantym Andrzejem Kulką (Gdańsk, Częstochowa). W latach 2003-2009 pełnił funkcję koncertmistrza orkiestry symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej, z którą występował w kraju i za granicą (Niemcy, Belgia, Holandia, Korea Południowa). Obok działalności artystycznej zajmuje się również działalnością pedagogiczną zatrudniony na stanowisku adiunkta w katowickiej Akademii Muzycznej.

Yasuka Morizono Yasuka Morizono - urodziła się w rodzinie o tradycjach muzycznych w Yokohamie w Japonii w 1992 roku. W 2011 roku ukończyła Toho Gakuen School of Music w Japonii ucząc się gry na skrzypcach pod kierunkiem Masayuki Kino. Wśród jej nauczycieli byli także Sachika Mizuno i Natsumi Tamai. Od 2011 roku studiuje na Uniwesytecie Muzycznym w Würzburgu w Niemczech pod kierunkiem prof. Herwiga Zacka. Biorąc udział w mistrzowskich kursach muzycznych pracowała z następującymi artystami i zespołami: Ivry Gitlis, Régis Pasquier, Igor Ozim, Vadim Gluzman, Christian Altenburger, Voces Quartet, Juilliard Quartet oraz Cuarteto Latinoamericano. Zdobyła kilka nagród na prestiżowych konkursach, m.in.: 15th KOBE International Music Competition (II nagroda, Kobe, Japonia 2010), 26th Kanagawa Competition of Music (I nagroda, Kanagawa, Japonia 2010), DAAD Competition (I nagroda, Würzburg, Niemcy 2011), 31st International Violin Competition „Premio Rodolfo Lipizer” (V nagroda oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie współczesnego koncertu skrzypcowego, Gorizia, Włochy, 2012), Concert Competition of the Konzertverein Ingolstadt (Grand Prix, Ingolstadt, Niemcy, 2014). Od 2013 roku jest stypendystką fundacji Yehudi Menuhina „Live Music Now”. W tym samym roku otrzymała również „Deutschlandstipendium” Republiki Federalnej Niemiec. Koncertowała z takimi orkiestrami jak: Kanagawa Philharmonic Orchestra, Yokohama Symphony Orchestra, Orchestra Göttinger Musikfreunde oraz Symphony Orchestra of the Würzburg University of Music wykonując utwory J. Sibeliusa, P. de Sarasatego, E. Laló, M. Brucha oraz B. Bartóka.

Paweł Radziński Paweł Radziński - urodził się w Gnieźnie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w siódmym roku życia, a pierwszych lekcji udziela mu jego ojciec. Pierwszy raz występuje publicznie w wieku lat dziewięciu. Następnie kontynuuje naukę w Liceum Muzycznym im. M. Karłowicza w Poznaniu, w klasie skrzypiec M. Kujawy. Po ukończeniu szkoły wygrywa konkurs i zostaje stypendystą Ministra Kultury i Sztuki na studia muzyczne w Konserwatorium im. P. Czajkowskiego w Moskwie, przy katedrze prof. D. Ojstracha, w klasie wybitnego wirtuoza V. Pikajzena. Studia kończy z wyróżnieniem. Po studiach doskonali swoje rzemiosło na kursach mistrzowskich u takich wirtuozów wiolinistyki jak: H. von Hausegger, R. Ricci, H. Szeryng. Od tego czasu artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno w kraju, jak i za granicą. Koncertuje m.in. W Kanadzie, Jugosławii, Niemczech, Szwajcarii, Włoszech, Francji, Belgii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Danii oraz w krajach byłego ZSRR. Dokonuje nagrań radiowych i telewizyjnych. Paweł Radziński bierze udział w licznych konkursach i festiwalach muzycznych tak krajowych (Lublin,Wrocław) jak i zagranicznych (Montreal, Belgrad, Paryż), zdobywając nagrody i wyróżnienia. W 1979 roku rozpoczyna pracę w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od 1995 roku na stanowisku profesora, a w 1998 otrzymuje tytuł Profesora Naukowego. Od 1991 roku prowadzi klasę skrzypiec w Konserwatorium Szwedzkim w Jakobstad, a następnie wykłada również na Wydziale Muzycznym Uniwersytetu w Vasie (Finlandia). Do tej chwili wykształcił ponad 50 dyplomantów, w tym wielu z wyróżnieniem. W 1989 roku założył Orkiestrę Kameralną „Academia”, z którą odbywa tourne koncertowe (m. in. Niemcy, Hiszpania, Włochy). Następnie orkiestra przekształca się w międzynarodową orkiestrę „Academia Baltica”, w której grają studenci z takich krajów jak: Finlandia, Szwecja, Norwegia, Estonia, Litwa, Bułgaria, Niemcy i Belgia. Orkiestra koncertuje w Skandynawii i krajach nadbałtyckich. Współpracuje gościnnie z orkiestrą „Sinfonietta de Paris”, z którą odbywa regularne trasy koncertowe po Francji. Paweł Radziński propaguje z dużą pasją muzykę współczesną. Do najbardziej spektakularnych osiągnięć artysty zaliczyć można światowe prawykonania i nagrania utworów H. Kerrko „Sacral view” (Oulu 1999) oraz koncertu skrzypcowego P. Challina (Paryż 2000). Prowadzi regularne kursy mistrzowskie w wielu krajach europejskich, takich jak: Finlandia, Szwecja, Norwegia, Litwa,Niemcy, Szwajcaria i Francja (również współpracując z prof. V. Pikajzenem). W Polsce zapraszany jest do prowadzenia Kursów Mistrzowskich w Żaganiu i Łańcucie. Wielokrotnie bierze udział w pracach Jury konkursów skrzypcowych (ważniejsze z nich to: eliminacje do Konkursu im. H. Wieniawskiego, Konkursy im. Z. Jahnkego, Ogólnopolski Konkurs Młodych Skrzypków Warszawa 2004). Dwukrotnie był zapraszany przez Towarzystwo im. Johannesa Brahmsa, gdzie w domu kompozytora w Baden-Baden, dokonuje analizy porównawczej, dotyczącej tradycji wykonawczych twórczości skrzypcowej J. Brahmsa. Z inspiracji Fundacji Paola del Bianco we Florencji i przy wsparciu Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w 2004 roku podejmuje pracę badawczą nad twórczością skrzypcową P. Nardiniego i jej wpływem na rozwój włoskiej szkoły skrzypcowej. W roku 2002 zainicjował powstanie i objął kierownictwo artystyczne letniego festiwalu „Muzyka w świetle księżyca” w zespole parkowo-pałacowym w Lubostroniu. W lutym 2010 roku otrzymał zaproszenie do udziału w prestiżowym Festiwalu i Kursie Mistrzowskim w Eilat ( Izrael). Jest laureatem Fundacji im. L. Kronenberga (1999), w tym samym roku otrzymuje Medal Komisji Edukacji Narodowej, w roku 2004 zostaje uhonorowany przez Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Srebrnym Krzyżem Zasługi, natomiast w 2010 Złotym.

Małgorzata Skorupa Małgorzata Skorupa - jest absolwentką Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Henryka Keszkowskiego. Doskonaliła swoje umiejętności na kursach wykonawczych w Austrii, we Włoszech i na Węgrzech. Współpracowała z gdańskimi zespołami orkiestrowymi, a szczególnie z Operą Bałtycką, gdzie w sezonie 1991/92 pełniła funkcję koncertmistrza. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni, w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Gdańsku, a także w Szkole Muzycznej II stopnia w Gdyni. Jej uczniowie i studenci wielokrotnie zdobywali laury na konkursach krajowych i zagranicznych. Występuje jako solistka i kameralistka. Dokonała licznych prawykonań dzieł polskich kompozytorów. Posiada szeroki repertuar obejmujący oprócz standardowych dzieł na skrzypce solo oraz skrzypce i fortepian także bogatą twórczość współczesnych kompozytorów. Od 2006 roku dołączyła do Duo Sopot (Anna Sawicka - wiolonczela, Elżbieta Rosińska - akordeon) tworząc Trio Sopot.

Mieczysław Szlezer Mieczysław Szlezer - urodził się w roku 1955 w Krakowie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku sześciu lat i kontynuował ją aż do ukończenia studiów w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie swego ojca prof. Zbigniewa Szlezera, znanego skrzypka i pedagoga (dyplom z wyróżnieniem w roku 1979). W latach 1982-85 odbył studia podyplomowe w Indiana University School of Music w Bloomington (U.S.A.) w klasie prof. Josefa Gingolda oraz prof. Tadeusza Wrońskiego, jak również w Szwajcarii w Konserwatorium Genewskim w klasie prof. Henryka Szerynga oraz w Accademia Chigiana w Sienie (Włochy) w klasie prof. Franco Gulli. Jest laureatem międzynarodowych i krajowych konkursów skrzypcowych i kameralnych. Od 1975 roku prowadzi rozległą działalność koncertową jako solista i kameralista. Występował w 31 krajach Europy, Azji, Ameryki Północnej i Południowej. Od 2012 roku powrócił również do gry solowej na altówce. W latach 1978-87 był solistą i koncertmistrzem orkiestry kameralnej "Capella Cracoviensis", a w latach 1987-2000 solistą i koncertmistrzem Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. W latach 1995-2005 był członkiem tria fortepianowego "ARTEMUS". Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych dla: "PR i TV", "Yugoton", "RAI", "France Musique", "Equant - Japan", "IMC Tokyo", "STEBO", "Amadeus Records" oraz "Moderato". Od 1978 roku jest zatrudniony w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od 1995 roku jest profesorem tytularnym, obecnie na stanowisku profesora zwyczajnego. Prowadzi klasę skrzypiec oraz kameralistyki smyczkowej. Pełnił funkcje z wyboru: prodziekana (dwie kadencje) i prorektora d.s. współpracy zagranicznej (dwie kadencje). Od 2008 roku jest kierownikiem katedry Skrzypiec i Altówki.

Michał Szykulski Michał Szykulski - studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu w klasie Igora Chaczbabiana, a następnie w klasie Borysa Goldsteina w Würzburgu. Obecnie prowadzi klasę skrzypiec w Hochschule für Musik w Würzburgu i jest dyrektorem artystycznym międzynarodowych kursów mistrzowskich w zamku Zell an der Pram w Austrii. Michał Szykulski koncertował jako solista i kameralista w wielu krajach Europy, gdzie prowadził rownież z Grigorim Żyslinem kursy mistrzowskie. Jego byli studenci są laureatami międzynarodowych konkursów skrzypcowych, a także są koncertmistrzami w czołowych orkiestrach niemieckich.

Herwig Zack Herwig Zack - urodził się we Frankfurcie nad Menem. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku pięciu lat a jego pedagogami byli: Albrecht Herrmann, Edith Peinemann i Max Rostal. Dzięki stypendiom „Studienstiftung des deutschen Volkes” oraz z fundacji Rotary uzupełniał studia na Indiana University w Bloomington w Stanach Zjednoczonych jako członek mistrzowskiej klasy legendarnego Josefa Gingolda. W latach 1982-1995 pełnił funkcję pierwszego koncertmistrza Orkiestry Kameralnej miasta Stuttgart. Jako solista koncertował oraz nagrywał pod batutami takich dyrygentów jak: Karl Münchinger, Ferdinand Leitner, Uri Segal, Yutaka Sado, Paul Nadler i Gilbert Varga. Wśród wielu wybitnych muzyków, z którymi współpracował byli m.in.: Henryk Szeryng, Jean-Pierre Rampal, Trevor Pinnock, Grigori Zhislin, Peter Nagy, Bernd Glemser oraz Ingo Goritzki. Koncertował w Europie, Stanach Zjednoczonych, Australii, Japonii, Chinach, Ameryce Południowej oraz w Afryce. Artysta posiada obszerny repertuar zawierający zarówno słynne mistrzowskie dzieła skrzypcowe jak i mniej znane i rzadziej grywane kompozycje. Dokonał wielu nagrań dla wytwórni muzycznych takich jak: AVIE Records, Decca, Bayer Records, Podium, Mediaphon, Amadeo oraz A.M. Classic International. Międzynarodowa prasa podziwiała w jego grze „nieprzeciętną wirtuozerię” (El Mercurio, Santiago de Chile), „czystą perfekcję” (South China Morning Post, Hongkong), „elegancję i jasność” (The New York Times) oraz „unikalne piękno i jasność dźwięku” (Ongaku No Tomo, Tokyo, Japan), nazywając jego wykonania „pokazem artystycznej dojrzałości i ponadprzeciętności”. Od 1980 roku, gdy rozpoczął pracę na Indiana University w Bloomington w Stanach Zjednoczonych z wielkim oddaniem poświęca się także nauczaniu oraz prowadzi kursy mistrzowskie w Europie, Japonii, Chinach, Stanach Zjednoczonych i Chile. Od 1994 roku jest profesorem klasy skrzypiec i kameralistyki w Hochschule für Musik w Würzburgu w Niemczech. Od kwietnia 2015 roku współpracuje również z Tokyo University of the Arts - Tokyo Geijutsu Daigaku. Kilkoro jego studentów zdobyło nagrody na prestiżowych konkursach międzynarodowych, inni są członkami słynnych niemieckich orkiestr, także jako koncertmistrzowie.